fbpx

Jeg er netop hjemvendt fra en skøn ferie ved Kalmar sammen med min familie, veninde og hund.

Vi havde slet ikke dage nok til at nå alle de naturoplevelser, vi gerne ville. Vi må komme tilbage.

Nu vil jeg dele nogle tips, hvis du også gerne vil besøge Kalmar og Øland, som faktisk kun ligger 3,5 times bilkørsel fra Kastrup.

Kalk-formationer på Øland

Hjemmefra havde jeg undersøgt mulighederne for naturoplevelser og de forunderlige kalk-formationer, kaldet rauker, var top-prioritet.

For omkring 1/2 milliard år siden svømmede trilobitter og blæksprutter rundt i et tropisk koralrev, som lå syd for ækvator. Siden er koralrevet og de døde dyr blevet presset sammen og omdannet til kalksten. Og hele molovitten har siden bevæget sig mod nord og er blevet hævet over havets overflade. Bølgerne har “ædt” det blødeste kalk, og tilbage står er nu det hårde kalk i forunderlige søjler.

Nu kan vi beundre dette forhistoriske koralrev i forunderlige formationer som:

Raukerne ved Byrum på Öland

Fossil

Raukerne er fyldt med fortidens fossiler. Og du behøver ikke være heldig for at finde dem. Jeg gik og pegede. “Ej, se fossilet der. Og der. Og der.” De er overalt og mange af dem er i mine øjne store. Nøj, det synes jeg er fedt.

Naturreservatet er i alt 3 hektar og strækningen med rauker omkring 600 meter. Så området er ikke så stort og tager måske en times tid at opleve.

Lige nord for raukerne er der en fantastisk sandstrand, og vi hoppede i bølgen blå med udsigt til øen Den blå jomfru.

Der er også en vandresti, hvor jeg på app´en OutdoorActive så et forslag til en rundtur på 10 km. Det kunne vi desværre ikke nå på dagen, men måtte nøjes med omkring 2 km langs strand og gennem skoven retur.

Vandreture i naturparker

Der ligger rigtig mange større og mindre naturparker rundt om Kalmar by og på Öland.

Vi gik en god tur nord for Kalmar i naturparken ved Horsö-Värsnäs. Vi startede ud med at følge Kalmarleden, som førte os gennem enge og fyrreskove. Vi kom til øen Värsnäs, hvor der er en gammel egeskov, hvoraf 50 kæmpe-ege er blevet erklæret for “natur-monumenter” i år 1937. Gamle egetræer er fantastiske biotoper, som giver liv til mosser, lav, svampe, insekter, fugle, egern osv.

Netop pga. de gamle egetræer, hvor en del ligger væltede og rådner, er der mulighed for at opleve eghjorten; den kæmpe store bille på op til 10 cm, som er kendt for at hannen har nogle markante kindbakker, som giver associationer til hjortegevirer. Vi ledte efter den omkring de væltede egetræer, men uden held. Man skal vist også være lidt heldig. Den lever flere år som larve og kun nogle uger hen over sommeren som bille.

Vi boede på Revsudden og også her var der fine ture at gå. Dels i Lindö naturpark og dels på østsiden, som er dækket af skov, hvor der var endeløs underskov af blåbær. Mums.

Det var også her, at vi kunne se sæler. Det ville nok have været godt med en kikkert – men vi kunne da se dem ligge på stenrevet og nyde solen 🙂

Der er flere gode hjemmesider med beskrivelse af vandreture, naturparker, cykelture, kajakture, mm.

Jeg har indsat links nedenfor til to hjemmesider, hvis du vil gå på opdagelse.

Fordele ved at rejse lokalt

Jeg håber, at du er blevet inspireret til at komme ud i det blå i vores skønne naboland.

I min sommerferie har jeg været på Fyn, på Røsnæs, i Kalmar og måske tager jeg et smut mere på en to-dages vandretur et sted på Sjælland eller Bornholm.

Jeg holder meget af at holde ferie i Danmark og vores nabolande. Der er så mange skønne steder, jeg endnu ikke har oplevet. Og så er der også en række andre fordele ved at rejse relativt lokalt:

⏱️ Kort rejsetid

🐕 Min hund kan komme med på ferie, når vi kører i bil

👪 Jeg kan besøge venner og familie

💰 Billigt – alt efter valg af overnatning og hvor ofte, man spiser ude

🌡️ Temperaturen er sjældent over 25 grader. Det er dejligt vandrevejr og jeg kan sove om natten uden at koge over.

🌍 Det er mere klimavenligt end at flyve på ferie.

Vi 4 udledte formentlig ca. 100 kg CO2 for rejsen tur/retur. Havde vi fløjet 4 personer til fx Barcelona ville vi tilsammen have udledt ca. 1.830 kg CO2 tur/retur.

Vi skal gerne ned og udlede mindre end 3.000 kg CO2 per person om året, så bare én flyrejse sydpå kan snuppe en 1/4 af årets “CO2 budget”.

😎 Jeg behøver ikke bekymre mig om evt. aflysninger pga. strejke, overbookning, pandemier, osv.