Blog

Jeg var verdensmester i multitasking. Så gik jeg ned med stress. Mindfulness blev min vej til ro og nærvær.

Jeg husker en særlig komisk situation for en del år siden. Jeg stod i køkkenet og prøvede på en og samme tid at røre i en gryde, tømme opvaskemaskinen og bage brød på min Kitchen Aid. På et tidspunkt tog jeg mig selv i helt bogstavelig talt at snurre rundt på om mig selv. Og så grinede jeg. Jeg kunne jo godt se, hvor fjollet det var. 
I den situation var det forholdsvist let for mig at indse, at multitasking ikke var særlig hensigtsmæssigt, fordi alle 3 ting krævede en fysisk indsats, som jeg umuligt kunne gøre på én og samme tid. 
Knap så let var det for mig at indse det uhensigtsmæssige i, at jeg multitaskede i rigtig mange andre henseender. Eksempelvis:

  • Når jeg puttede børn, planlagde jeg indkøb
  • Når jeg drak kaffe, tjekkede jeg Facebook
  • Når jeg gik tur i skoven, fandt jeg på svar til arbejdsmails 

Hvor dumt! – af flere årsager:

  • Jeg gik glip af så meget hverdagsnydelse. Jeg fik ikke nydt duften af mine børn, smagt den gode kaffe og beundret naturens skønhed. Øv!
  • Det var ineffektivt. Jeg kunne jo ikke skrive indkøbssedlen, mens jeg puttede mine børn. Jeg kunne ikke få sendt mailen afsted midt ude i skoven. Så jeg brugte dobbelt så meget hjerne-tid på mine opgaver end nødvendigt. Tidsspilde! 
  • Min hjerne blev udmattet, fordi den aldrig fik en pause fra at planlægge, analysere, vurdere, osv.

Først da jeg lærte mindfulness, blev jeg opmærksom på min tendens til sjældent var samme “sted” med både krop og sind. 

Mindfulness handler om, at være nærværende og fuld opmærksom på nuét. Noget som mange af os var gode til som børn, hvilket er meget godt illustreret på nedenstående billede. 

Mindfulness har lært mig: 

  • I højere grad at gøre én ting af gangen med fuld opmærksomhed. Dette nærvær betyder, at jeg i højere grad er fokuseret og tilstede samt nyder det jeg er i færd med.  
  • At prioritere pauser – særligt mentale pauser, hvor jeg giver hjernen lov til at slappe af. Det betyder, jeg sjældent føler mig mentalt træt og udmattet. 
  • At meditere og lave åndedrætsøvelser, hvilket får mig til at falde helt til ro. Samtidig får jeg mærket efter, hvordan jeg har det, så jeg i højere grad tager hensyn til dagens ressourcer og krop- og sindstilstand. 

Det er værdifulde ting at have lært i forhold til at opnå nærvær, overskud og ro.

Er mindfulness løsningen mod stress?
Stress har sjældent én enkelt årsag. Ofte har stressen rod i både:

  • Belastende vilkår (fx arbejdspres,  sygdom eller arbejdsløshed)
  • Manglende mestring (fx ikke at kunne prioritere, manglende pauser og søvn, følelser af skam, mm.)

Som regel skal man derfor skrue på flere parametre for at komme sig over sin stressbelastning.

  • Jeg ændrede mine vilkår ved at skifte arbejde.
  • Jeg mestrer stress bedre ved hjælp af Mindfulness, vandring og ophold i naturen.

Ture og kurser med Mindfulness i naturen
Klintetours har specialiseret i at lave Mindfulness i naturen. De mange sanseoplevelser, der er i naturen, gør det nemmere og mere berigende at lave Mindfulness sammenlignet med at gøre det indendørs. En positv oplevelse og forskel mange deltagere har fremhævet. 

Har du fået lyst til at vide mere om Mindfulness, har Klintetours introduktionskurser, hvor du kan få viden om hvad Mindfulness er, samt oplever effekten af mindfulde meditationer i naturen.

Her ud over tilbyder Klintetours vandreture med mindfulness i naturen. Der kræves ikke forhåndskendskab til Mindfulness for at deltage, for jeg guider alle meditationerne. 

Klik her for at se en oversigt over Klintetours kommende ture.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *